Jak dźwięki wpływają na sen dziecka

Śpiew to przystępna dla dziecka forma komunikacji. Zazwyczaj odbiera ono łagodne dźwięki jako zachętę do odpoczynku i snu.

Śpiewanie kołysanek jest znane ludzkości od zarania dziejów. Delikatne i spokojne dźwięki wpływają na dziecko relaksująco. To dzięki nim chętniej zasypia. Odcięcie dziecka od nadmiernej ilości bodźców jest niezbędne do tego, aby usnęło. Oczywiście jak każdy, dziecko może też usnąć, oglądając bajki w telewizji. Najzdrowszy jednak jest sen bez dodatkowych dźwięków, chyba że są to dźwięki muzyki relaksacyjnej lub kołysanki. Częstotliwość tych dźwięków bezpośrednio wpływa na pracę fal mózgowych.  Dźwięki o częstotliwości 432 Hz są dla układu nerwowego bardziej naturalne i wpływają korzystnie na zapadnięcie w stan relaksu. Taką częstotliwość mają właśnie kołysanki i muzyka relaksacyjna. Odtworzone przez głośniki lub cicho zaśpiewane przez opiekuna dźwięki kołysanki sprawiają, że maluch łatwiej zasypia. Dodatkowym czynnikiem ułatwiającym zasypianie jest przytulanie dziecka przez opiekuna. W jego trakcie wydziela się oksytocyna. U ssaków hormon ten odpowiedzialny jest szereg pozytywnych reakcji, w tym ufność. Zasypiające dziecko, mając kontakt z opiekunem, czuje do niego zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Odczucia te pozwalają uspokoić się pracy jego serca. Oddech dziecka wyrównuje się i powoli zasypia.

Ważne jest, aby na około godzinę przed zaśnięciem wyłączyć urządzenia takie jak komputer, telefon, telewizor. Zbyt duża ilość bodźców dostarczanych dziecku na krótki czas przed położeniem się spać spowodują, że maluchowi ciężko będzie zasnąć. Przebodźcowanie  męczy organizm, jednak również go pobudza. Ciało i umysł potrzebują czasu, aby ochłonąć. Najlepiej więc na przynajmniej na godzinę przed położeniem dziecka spać, wyłączyć te sprzęty i przygasić w pokoju światło. To również ograniczy bodźce wzrokowe. Jeśli dziecko jest wystarczająco duże, dobrym rozwiązaniem jest czytanie mu przed snem spokojnych historii. Pobudzi to jego wyobraźnię, ale nie narazi na zbyt intensywne doznania. Aby dziecko spało spokojnie, nie można zapominać o jego ostatnim posiłku. Małe dzieci, do około drugiego roku życia, chętnie przed zaśnięciem piją ciepłe mleko z butelki. Większe mogą już jeść kolację nawet na godzinę lub dwie przed położeniem się spać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *